Linkbuilding er noget, som virkeligt kan booste din forretning. Selvom linkbuilding ikke er teknisk svært, så er der mange fejl, som man kan undgå.

1) Husk diversitet i din anchor tekst

Når du skal til at planlægge linkbuilding for en hjemmeside, så er det vigtigt, at du kigger på diversiteten med anchor teksterne for dine backlinks.

Du skal så vidt mulig gøre din profil så ”naturlig” som muligt, så det ikke skiller sig ud og kan blive straffet af Google.

I 2012 lavede Google deres første Penguin update, som straffer hjemmesider, som har en meget aggressiv keyword strategi til anchor teksterne.

Den optimale profil vil se nogenlunde således ud i procenttal:

  • Direct links: 70%
  • Generic :20%
  • LSI: 5%
  • Partial match: 1-5%
  • Brand eller exact match: 1-5%

Eksempel: billigemballage.dk

Billigemballage er en dansk webshop, som gerne vil rangere på fx [emballager][1]. For at få en optimal linkprofil, som ikke vil blive straffet og samtidig styrke deres rangeringer, så kunne linkprofilen se nogenlunde således ud.

  • Direct links: 70%
    • https://www.billigemballage.dk
    • www. billigemballage.dk
    • billigemballage.dk
  • Generic: 20%
    • Klik her
    • Gå her
    • Her
    • Dette website
  • LSI: 5%
    • Posthus
    • Fragt
    • Post nord
    • Pakke
  • Partial match: 1-5%
    • Se her for emballager
    • Forskellige emballager af høj kvalitet
    • Køb billig emballager
  • Brand eller exact match: 1-5%
    • Billigemballage
    • Emballager

Kilde - Gotchseo - Anchor text

2) Stol ikke blindt på DR i Ahrefs

En af de fejl vi ser mest i branchen, er når folk stoler blindt på DR. Når Google skal til, at tilægge værdi til dit backlink, så kigger de bl.a. på URL’en som linket et placeret på og linkstien dertil. Hvis det kræver mange kliks fra forsiden for at tilkomme dit link. Så er linkværdien begrænset.

Hvis du derimod får et link direkte fra forsiden, så vil du kunne få den optimale tillagte værdi.

Derudover skal man ikke kigge på relevansen af de forskellige links. Hvis skal lave lokalt SEO for en butik i fx Odense, så ville links fra Fyens.dk eller Uao.dk være meget stærke, da de skriver meget om Odense og omegn.

Google kan altså godt se forbindelsen der og derved styrker det dit lokale SEO.

Hvis man fik et link fra en tilfældig avis i Colombia, så ville værdien ikke være nær stor selvom, at Ahrefs viser en højere DR på deres side.

Hvis du har en lokal forretning, så ville det være optimalt, hvis du fik en nogenlunde lokal hjemmeside til at linke til din side. Derudover skal du også kigge på deres hjemmeside for, hvis de kun har en høj DR pga. en masse russiske links, så ville det ikke give nær så meget, som en lignende dansk side med samme DR og danske links.

3) Skab et godt netværk

I Danmark er der mange forskellige interne grupper hvor man kan komme i kontakt med forskellige linkudbydere, som gerne vil sælge eller bytte links med dig.

Det kan fx være, at de gerne vil give dig et link, hvis du laver tekstforfatning for dem eller giver et link tilbage.

Derudover er der også mange folk, som sælger links på diverse sider.

Generelt er Google ikke glad for, at man laver sådanne handlinger og, hvis det er meget tydeligt, kan det være, at det bliver straffet i længden.

På nuværende tidspunkt er links meget effektive for at rangere sider på Google og derfor er det noget, som stadig anvendes meget i praksis selvom, at det er noget Google ikke vil have.

Hvis du gerne vil have en masse forskellige muligheder, så vil jeg anbefale at man går på Facebook, danske seo hjemmesider og så videre for at finde de rigtige kontaktpersoner.

**Bonus tip:**

Hvis du køber et link for fx 500 kr. og det er virkeligt stærkt, så kan du overveje hvor meget forretning du får igen.

Overvej om det er det værd at betale 500 kr. for et link ved, at kigge på din nuværende forretning og rankings på Google.

Hvis du ligger nr. 2 på et meget godt søgeord og du kan få et meget stærkt link for 500 kr., så kan du hurtigt tjen det ind igen ved at købe linket og komme nr. 1 på Google.

[1]: https://www.billigemballage.dk/