Anders Fogh

Når du starter din virksomhed, bliver din første kunde én du aldrig vil glemme. Jeg husker tydeligt min første kunde Rasmus – Det var virkeligt stort!

I dette indlæg vil jeg gerne give nogle forslag til, hvilke tilgange du kan tage i forhold til at finde dine første betalende kunder og her er det vigtigt at pointere, at jeg taler om betalende kunder. Det kan nemlig være fordelagtigt at teste din løsning, produkt eller service på en fokusgruppe, for at fjerne de værste begynderfejl.

Din testgruppe kan sagtens blive betalende kunder. Det skal dog i min optik ses som en platform for at skabe referencer, nærmere end det skal være salgsobjekter. Det giver dig også et udgangspunkt for at fremvise referencer af dit produkt på dit website, Trustpilot eller Facebook – såfremt dit produkt er tilfredsstillende.

I denne artikel leger vi med tanken om at vi er en it-medarbejder, i en stor it-virksomhed, som har en iværksætterdrøm. Det kunne principielt være ethvert erhverv, men jeg tager netop dette udgangspunkt, fordi det er lønsikkert og det er i denne branche vi møder dem, som har størst overvejelse inden de springer ud i iværksætteri.

Inden for denne branche er der også en reel mulighed for at din tidligere/nuværende arbejdsgiver, kan blive din første kunde!

1.

Spørg din tidligere chef

Du sidder allerede med et sæt kompetencer, som din chef efterspørger. Hvis du starter virksomhed inden for dette vidensfelt, er det et oplagt sted at tage dit udgangspunkt. Det giver i den kontekst mening at udbyde en reduceret mulighed, for at din tidligere virksomhed kan leje dig ind på deltid – de reducere deres lønbudget, men går ikke ned på værdi. Du har allerede opbygget tillid til denne virksomhed og selvom det muligvis bliver et tab for dem, at du ikke er til rådighed fuldtid, så betaler du dem tilbage, ved at blive ved med at hjælpe – en rigtigt fin start og en god case for dig. 

2.

Kontakt dit netværk

Uanset profession har du med garanti hørt denne sætning før: Brug dit netværk! Og uanset hvor god/dårlig du føler, at du er på sociale medier, så befinder dit netværk sig altså her. Du vil med afsæt i dit online netværk have mulighed for at lande dine første opgaver. Reelt set bør det ikke kompliceres mere end et LinkedIn- eller Facebookpost. Herigennem har du mulighed for at annoncere din ydelse til både dit nære, men også dit perifere netværk – den slags spreder sig hurtigt. Hvis du blot i samme ombæring efterlader dine kontaktoplysninger, er der gode muligheder for at nogen vil kontakte dig – det er igen med den forud antagelse, at der er folk i denne kreds, som har den fornødne tillid til dine evner.   

Der findes desuden mange forskellige fysiske netværk, især i de lokale erhvervsråd og det lokale erhvervsliv. Den vej igennem har du muligheden for at finde gratis netværksmøder, som du kan møde op til med et visitkort – dette kan også resultere i et slag, det har jeg personligt set et hav af gange.

3.

Brug dine nære relationer

Vi må selvfølgelig ikke glemme familie, venner og bekendte. Vi har dem alle sammen og vi må bestemt ikke undervurdere det samlede netværk, som de besidder. Mange af dine venner & bekendt har sandsynligvis mulighed for at anbefale dit fortagende, både på deres egen arbejdsplads men også til deres netværk.

Det er i den sammenhæng også værd at nævne, at eventuelle forældre også ligger inde med et stort netværk og hvis de har været på arbejdsmarkedet længe, så har de specielt et stort professionelt netværk – også hvis de er gået på pension. Lige meget hvor uafhængig du gerne vil fremstå, så kan dine forældres effektivt bringe dig videre med dine første kunder – Jeg har selv kontaktet flere på min mors opfordring.

Når du har fået din første kunder ind i folden, har du mulighed for at gøre dem ambassadører for dit brand og din virksomhed. Du kan læse mere om hvordan du kommer i gang med den proces her: https://www.startupcentral.dk/archive/goer-dine-kunder-til-ambassadoerer-for-din-virksomhed/

Skrevet af stifter og CEO af Startup Central ApS

Anders Fogh

 

Kontakt mig endelig via – Linkedin, Twitter, facebook og instagram

Mail: info@startupcentral.dk

Telefon 2613396