Anders Fogh

I dette indlæg vil jeg gennemgå vigtigheden af at time sin start/lancering, hvis det er muligt, efter markedet. Alle markeder har høj- og lavsæsoner og hvis du ønsker den bedst mulige start, så skal du starte på det ”perfekte” tidspunkt.

Anders, ”findes der et perfekt starttidspunkt”? – Nej det gør der nok ikke, men der findes tidspunkter, som er langt bedre end andre.

At lancere den første december, for at få en bid af julesalget er eksempelvis ikke en perfekt start. Hvis du vil have en bid af salget op til jul, skal du nok starte i oktober, eller tidligere, for at etablere din virksomhed og brand. På den måde kan du også få skabt en masse organisk vækst gennem dit netværk og starte nogle små/store marketings kampagner, hvis pengene er til det. Desuden får du skabt nogle produktanmeldelser og får de første salg igennem.

”At starte en virksomhed handler bare om at komme i gang” – og ja det er korrekt! MEN, som alt andet er der undtagelser, som du skal forholde dig til.  Når du starter ønsker du, ligesom alle andre iværksættere, at der stor interesse ved lancerings dagen. Hvis du ikke har kørt noget kampagne el., op til, så sker det bare ikke.

Du skal forberede dig op til din lancering. Derfor skal du ikke starte op for en hver pris, hvis du ikke har timet din start, fx efter en højsæson eller udfra den nødvendige kapital, til at etablere dig henover en periode. 

De typiske højsæsoner uanset branche er følgende:

Januarudsalg! Det kender vi alle sammen, udsalgs sæsonen og muligheden for at skifte varelager, eller tømme godt ud i det. Der er sæt cases på, at forbrugerne handler irrationelt og køber helt eksplosivt ind. Ulempen ved januarudsalget, er at julegaver kan blive byttet til en tilsvarende varepris.

I maj & juni – op til sommerferien har forbrugerne ofte travlt med at købe, hvad end de skal bruges til rejser, festivaler eller noget helt tredje. Tøj skal potentielt også skiftes ud.

August – lige op til studie start på ungdomsuddannelser, Universiteterne osv. Her skal der købes møbler, computere osv. – tøj kan også blive relevant for nogle. (Jep du læste rigtigt, der er forbrugere som går op i at være i det rigtig outfit første dag)

Julesalget (November & December) – her bliver der købt alt hvad både børn, forældre osv. måtte have skrevet på deres ønskeseddel. Har du et produkt som passer til et almindeligt hjem, så kan dit produkt bliver en af sæsonen helt store vindere.

Det er i denne kontekst også værd at nævne Black Friday. Black Friday er efterhånden blevet til en hel uge, hvor butikker og webshops går helt amok. Vi ser dog også mange, som efterhånden springer fra dette koncept. Dagen må dog stadig anses som en stor salgsmæssig succes i sig selv.

 

Min optik på en ”perfekt” timet start

  1. Stiftelse af selskabet sker 3 måneder før lanceringen, og helst op til en højsæson
  2. Lancer produktet halvanden måned før højsæsonen
  3. Start marketing og organisk-reach ved at lave nogle cases før lanceringen
  4. Ram højsæsonen med dit produkt, via de sociale medier evt. ved hjælp af influensers

Mit ord er selvfølgelig ikke lov, men de cases jeg har hjulpet/vejledet, har fået god succes ved deres lancering gennem denne fremgangsmåde. Det giver også mulighed for at teste og fejlfinde så meget som muligt. På den måde sikre du også at lanceringen gå så optimalt som muligt.

 

Dette indlæg er skrevet af

CEO & Stifter af Startup Central
Anders Fogh