Anders Fogh

Branding og iværksætteri går hånd-i-hånd, men hvordan skaber man et brand?

Ligesom med reklame er det meget svært at måle den økonomiske værdi af din branding, derfor skal du være klar over at dette er en lang proces, men noget du skal have fokus på og udvikle løbende.

Branding tager tid og det kan kræve løbende strategisk udvikling. Det kræver også en masse vedligeholdelse af brandet, og hyppighed for hvor ofte du vil minde forbrugeren om netop dit brand. En god branding strategi er klar på omstillinger, når markedet skifter. Det er en kendt faktor, at brands som ikke kan omstille sig, taber markedet når det skifter. Det kræver en god strategi og vi anbefalere du forsøger at forudse, hvornår markedet skifter og at du måske forsøger at påvirke markedet til at skifte din retning.

Branding er vigtig for din virksomhed, for at symbolisere eller fortælle hvorfor kunden skal vælge dig, men også hvorfor din virksomhed adskiller sig fra din konkurrenter. Det kan fortælle hvorfor din kundegruppe skal prøve netop dit produkt, også selvom det er et først mover produkt.

På den baggrund er et sjovt fakta, at den første effektive branding er tilbage fra da man begyndte at brændemærke kvæg. Selvom det muligvis virker irrelevant, giver det dog stof til eftertanke, i forhold til hvordan de mindste ændringer i markedsføring, kan føre til eksponering af dit produkt.

De mest kendte brands i dag er sandsynligvis Coca Cola, Nike og McDonalds e.l. Men i disse tilfælde er det ikke nødvendigvis selve navnet du genkender, men også mange andre ting, sloganet i McDonalds og Nike, er således: Just do it og I’m lovin it. Sig den sætning og du tænker på deres brand, mange har nok allerede glemt, at Justin Timberlake lavede en sang som hed i’m lovin it, men forbinder det i stedet med fastfood.

Tænk også på 8x8 Så får du fat i Peter fra…, Jep du har fanget den.

Et brand er ikke altid selve mærket, men den værdi mærket står for eller den ting du gerne virksomheden gerne vil forbindes med.

Branding typer
Der er flere forskellige branding typer. Vi har valgt at sætte fokus på 2 af dem, som vi mener iværksættere bør have fokus på.

Virksomhedsbranding som markedsfører virksomhedens produktet eller den ydelse der tilbydes, er en af disse. I virksomhedsbranding kommer værdierne og vision på spil, da det netop er disse faktorer, som skal skabe et positiv brand omkring virksomheden.

Produkt branding
Det giver måske sig selv lidt, at dette er branding af produktet. Produkt branding bliver ofte gjort sammen med virksomhedsbranding. Det kan være, at dit produkt skaber en ren ekstra værdi til din forbruger. Den slags branding bliver ofte billedgjort sådan, at forbrugeren kan se produktet samt en stærkt informativ tekst.

Branding er noget du med fordel, kan spørge vores coaches til råds om, inden du kaster dig ud i det selv, eller betaler dig fra det. Du kan brænde mange penge af på dette, hvis du ikke har en klar forestillings om, hvordan du vil have brandet din virksomhed eller dit produkt.

 

Dette indlæg er skrevet af

Anders Fogh
CEO & Stifter af Startup Central
Danmarks største fordelsklub for iværksætteri

Kontakt mig endelig på de sociale medier eller:
Telefon: 29290113
e-mail info@startupcentral.dk