Anders Fogh

Som iværksætter er økonomi afgørende for din succes! Undskyld, som forretningsdrivende er det vigtigt, om du driver tech, butik eller håndværk, er det den faktor, der afgør dit succesparameter.
Det kan virke tungt og kedelig til en start, men du skal kende til og holde et overblik på dette.

I dette indlæg vil vi gennemgå den regnskabsmæssige del af at være iværksætter. Vi vil i den forbindelse anbefale, at du tager fat i vores regnskabstekniske coaches – det er en jungle med alle de regler som findes på dette område.

Dette er vores view på regnskab og der findes med garanti andre.

Valg af regnskabsprogram 
Tag din rejse seriøst og lad vær med bare at bruge Excel, til at holde styr på fakturaer. Excel er kanon til at holde budget i, men derfra og til regnskab er der ganske enkelt for langt.

Når du er iværksætter, har du brug for et regnskabsprogram. Det er den nemmeste måde at holde et overblik over indtægter og udgifter.

Som iværksætter findes der mange muligheder derude, og du skal kigge på dit behov. Vi har valgt at tilbyde Billy’s regnskabsprogram til alle vores medlemmer, i 12 måneder til 1kr. Det betyder sådan set ikke at de andre er dårligere, end Billy, det betyder blot at de har taget et ansvar, for at hjælpe fremtidens iværksættere i gang, på den bedst mulige måde.

Kig på dit behov og se på brugeroplevelse. Og NEJ du skal ikke nødvendigvis lytte din revisor eller bogholder, i forhold til valg af regnskabsprogram, når du er ny iværksætter. De vælger hvad de finder letteste eller hvor de tjener penge på henvisningen.

Det er dig som skal sende fakturaer ud og registrere betaling, så du skal vælge et regnskabsprogram du kan finde ud af.

Det er din virksomhed og derfor skal du selv kunne gøre brug af dit program, og du skal have et program du finder dig tryg i.

Fakturering
Du har nu valgt et regnskabsprogram du føler dig tryg, og nu begynder de første ordre at komme ind. Du kan i mange løsninger faktisk sende tilbud ud i dit regnskabsprogram, men når kunden skal betale, skal du sende en faktura.

Vi kan guide dig i Billy, men i de andre løsninger er det sikkert også meget let. Vi er personlig fan af funktionen, hvor du kan sende fakturaer ud, via din Billy-app.

Du indsætter de produkter du har solgt, i en eller flere fakturaer linjer, og dernæst vælger du antal og pris. Her skal du vælge inkl. Eller eks. moms. Hernæst send den afsted pr mail – så er du også mere nænsom ved miljøet.  

Nøgletal
Hvad er nøgletal først og fremmest? Det er de tal, som du måler på i din virksomhed og som du gerne vil opnå eller blot fastholde. Det kan regnes ud fra dit budget, eller regnskab.


Nogle af de typiske nøgletal er: Dækningsgrad, overskudgrad og Egenkapitalens forrentning.

Der findes en masse sider med udregninger af disse tal, og måske kender du dem i forvejen. Derfor vil jeg ikke gå i dybden med dem, men du får udregningerne her, for en sikkerhedsskyld.


Dækningsgradsudregning = Dækningsgrad = dækningsbidrag x 100 / nettoomsætning.

Overskudsgradsudregning = Overskudsgrad = resultat før renter x 100 / nettoomsætning.

Egenkapitalens forrentning = resultat efter renter x 100 / egenkapital.


Der er branchespecifikke nøgletal, som du bør kende. Jeg vil anbefale dig at tage i vores coaches, med regnskabstekniske erfaringer, som kan hjælpe dig på vej med dette.

Moms
Hvad er moms?

Moms er noget du typisk tilfører din salgspris, hvis du sælger til andre virksomheder, da de ved at moms er noget man får retur som virksomhed, eller i hvert fald kan modregne.

Ved salg til private er det bedst at din pris er inkl. Moms. Da private ikke kan trække moms fra nogle steder. Ved salg til private har du en salgspris inkl. moms og du udregner din direkte salgspris, ved at fjerne momsen.

I Danmark er det typisk 25% af varens eller tjenestens pris, der bliver opkrævet i moms.

Der findes faktisk 3 momssatser, men hvornår og hvordan de bruges, bør du tage med vores regnskabspartner, gennem Startup Central som kan guide dig.

Satserne ligger på 6% 12% og 25%

Når virksomhedens omsætning overstiger 50.000 kr., på årsbasis, skal der betales moms. Vi anbefaler alle, at moms registrere sig ved registeret af CVR.

Momsindberetning finder sted 4 gange om året og altid den første i måneden. Gennem Billy, som du får til 1 kr., gennem Startup Central, minder de dig om det og kan også indberette det, hvis du selv har bogført.

1. marts
2. juni
3. september
4. december

selskabskat
Der findes mange forskellige virksomhedskonstruktioner, og derfor kan der laves forskellige beskatnings strukturer.

Selskabskatten i Danmark er på 22%, men den er regulerbar – så hold dig opdateret på dette.

ApS og A/S vil blive beskattet ud fra de 22%

Holdingselskaber, som typisk ejer ApS og A/S-aktier/anparter, kan få skattefrit udbytte, hvis de ejer mere end 10% af det givende drift selskabet.

Enkeltmandsvirksomheder vil blive ramt af fuld beskatning, af overskud, det vil sige 42-43% - ved topskatoverskud vil det sige 56-58% beskatning.

Her anbefaler vi, at du tager en af vores coaches eller vores regnskabspartner med på råd.

Årsregnskab, årsrapport
Det er kun selskaber, som er tvunget til at indgive disse til offentligheden, men vi syntes enkeltmandsvirksomheder, bør gøre dette til deres egen brug og det samme gælder personligejet I/S.

Årsregnskabet er en del af årsrapporten, det giver et overblik over, hvordan virksomheden har brugt penge og hvordan virksomheden rent økonomisk og udviklingsmæssigt har båret sig ad.

Årsregnskabet indeholder:

Resultatopgørelse af virksomhedens indtægter og udgifter.

Balance af virksomhedens aktiver og passiver.

Potentielle beretninger fra ledelsens, over hvorfor virksomhedens aktiviteter har ændret sig.

Årsregnskab kan kører over 2 perioder, dog ikke på samme tid.

1. perioden er 1. januar til 31. december
2. perioden er 1. juli til 30 juni

Igen er det vigtig at have et godt regnskabsprogram. For at lave et årsregnskab skal du bruge:

1. Alle bilag for perioden.

2. Alle bankudskrifter.

3. Årsopgørelsen fra banken.

4. kasserapporter.

Det var en hurtig gennemgang af det regnskabspraktisk, for iværksættere og vi vil klart anbefale du gør brug af vores coaches med økonomiske viden, vores regnskabsprogram Billy og vores regnskabspartner Aconta, til at hjælpe dig.

Det er for dumt at begå fejl, fordi du ville sparre penge på at få den nødvendige hjælp, regnskab er ligesom jura – gør det rigtig første gang.

 

Dette indlæg er skrevet af

CEO & Stifter af Startup Central

Anders Fogh

 

Du er velkommen til at kontakte mig på de sociale medier.

Email: info@startupcentral.dk

Telefon: 29290113