Anders Fogh

Vi møder ofte spørgsmålet: Hvordan prissætter jeg mit produkt eller min ydelse? Mine konkurrenter tager X pris og jeg vil gerne have, at kunderne skifter til min virksomhed. Hvordan gør jeg?

Det kan være svært for os at give et retvisende billede, uden mere viden. Derfor kommer der her et indlæg, om hvordan du selv kan skabe en optimal prisfastsættelse på din ydelse eller dit produkt.
Der er også set i mange cases, at man sætter en pris fordi det lyder godt og efterfølgende afsættes produktet i sådan en fart, at indtjeningen vokser eksplosivt.

En god hovedregel er at gange din indkøbspris med 2,5 for at ramme din salgspris – men igen, er den pris konkurrencedygtige? Det er jo et spørgsmål, der er afhængigt af konkurrenter, din markedsanalyse og målgruppe.
I dette indlæg vil vi tage udgangspunkt i et fysisk produkt, som bliver solgt på en webshop. Tanken bag dette vil også gælde på digitale ydelser og i fysiske butikker.
Dine budgetter vil også skabe grundlæggende værdi for din salgsproces og prisfastsættelse. Det er også okay, at du starter med at teste prisen, for senere at teste prisen igen.

Hvad er dine omkostninger?
Før du kan fastsætte prisen på dit produkt, skal du kende til dine omkostninger – ved enten produktion af produktet eller når du køber det ved grossist. Her vil der være en udgift, dette er din indkøbspris.

Mange glemmer deres egen løn, i virksomheden, da det ikke altid følelse som arbejde, og som iværksætter kan du leve på en sten. Det giver bare en skæv forståelse af din pris. Virkeligheden er bare at du sælger et kerneprodukt i starten og ser du fremgang, vil du ansætte en medarbejde(formodentligt). Hvis du ikke har indregnet, at der skal sættes penge af til løn, kan det udfordrer din forretning.

Har du lagerplads? Sidder du med et lager, skal din leje på dette også pålægges dit produkts omkostningspris – hvis du skal tjene på dine produkter. Er fragt inklusivt i prisen? Fri fragt er jo en ting stort set alle webshops tilbyder, enten på alle produkter eller ved køb over X beløb. Jeg anbefaler, alt afhængigt af den pris, som du tager for dine produkter, at du tager fri fragt fra. Det har en psykologisk effekt, som gør at kunden potentielt vil købe mere, for at spare en lille smule.

Husk også husleje, hosting, webshopmodel, indpakning – det er typiske ting man glemme, men det er direkte omkostninger. Her til også markedsføring, som skal bruges i en webshop.

Hvor mange produkter forventer du at sælge?
Når alle ovenstående ting er indregnet i din salgspris, så skal du tage dine direkte faste omkostninger og dele dem ud på det antal units du forventer at sælge. Det kunne eksempelvis være husleje, på den måde kan du faktisk hæve din indtjening.

Eksempel:
Du har fast udgifter for 30.000 kr. Du har udgifter på dit produkt på 300kr og du sælger produktet for 899 kr. altså en fortjeneste på 599. 30.000/599 = 50 stk. I dette tilfælde skal du sælge 50 stk. for at gå i ”cashpositiv” på en måned. Du forventer måske at afsætte 100 produkter? Så har du løbende omkostninger, som indpakning osv., der kommer udover, men ellers har du en god indtjening.

Dette er selvfølgelig en antagelse, som du har lavet ud fra din forretningsplan og markedsanalyse.  Hvor mange produkter du kan forvente at sælge på månedsbasis, kommer dermed til at afgøre din afsætning grad.
Du skal også indregne, hvor tit du forventer at din kunde vender retur, for at købe hos dig igen? Hvis du skal finde 100 nye kunder hver måned, kan det måske blive en udfordring – specielt hvis dine kunde ikke har grund til at vende retur, for at handle med dig.

Konkurrenternes pris?
Det er en faktor du er nødt til at forholde dig til. Det er muligt, at du ikke kan forhandle dig til samme pris som dem og derfor kan det være, at du i højere grad skal konkurrer på service?

Deres pris er måske for lav til at din virksomhed kan matche den?
Det kan også være deres pris er så tilpas høj, fordi de har store fast omkostninger, som skal dækkes?
Ikke desto mindre kan du gennemgå dette indlæg, under vurderingen af din prisfastsættelse.
Det kan også være, at du vil opfattes som highend og derfor skal du også gå efter sætte en pris, over dine konkurrenter.

En sjov anekdote: Da Bjørn Borg kom til Danmark og satte deres pris på niveau med Calvin Klein og Calvin mistede salg i Danmark, fordi Bjørn Borg kom så godt fra land – derefter hævede Calvin Klein prisen.

Calvin Klein ville ikke sammenlignes med discountvarer!

Dette er selvfølgelig en anekdote og vi har ikke kendskab til om det præcist skete, men det er værd at have idéen med i tankerne.


Dette indlæg er skrevet af
CEO & Stifter af Startup Central
Anders Fogh

Du er velkommen til at kontakte mig på de sociale medier eller på:
Email: info@startupcentral.dk
Telefon: 29290113