Anders Fogh

Når du skal lave et pitch deck er det vigtigt, at du sætter dig i modtagers sted. Vi ser mange forskellige typer af pitches, og vi træner det med rigtig mange.

Lad os lige have styr på termerne:

Pitch deck = præsentation materiale, som illustrere din forretning/ide og vækst muligheder. Det kan laves i PowerPoint og lignende.

Pitch = Det er her hvor du, eller ejerkredsen, mundtligt præsentere virksomheden – i sammenhæng med det pitch deck i har sendt ud.


En normal proces kan være, at du henvender dig til en given investor, som du mener passer til dit projekt og til dig. Herefter sender du dit pitch og så kan du være heldig, at få lov at komme ud og forsvarer dit pitch deck, foran investorerne. Nej det er ikke ligesom i skolen, hvor du skal forsvarer din opgave. Der er ofte rolige omgivelser, når du er på egen hånd ved investorerne.

Det kan selvfølgelig være du har tilmeldt dig et investor-event, og så er det på en scene, med flere investorer – lidt i stil med Løvens hule, dog uden kamera.


Resten af indlægget vil tage udgangspunkt i en ny virksomhed eller blot idéfasen, det er dog også gældende for mere erfarne virksomheder.

Første og fremmeste: den perfekte pitch deck skabelon findes ikke, sådan er det bare. Grunden til denne holdning er, at det handler om modtageren og din forretning/idé.

Der er dog fælles grundsten, som er almindelig praksis at have med:

  1. Hvad løser du?
  2. Hvem er teamet?
  3. Ideen?
  4. Markedet – målgruppe, markedsanalyse.
  5. Konkurrenter.
  6. Økonomi, budget, vækstpotentiale, breakeven.
  7. Potentiale – hvor mange lande kan det gøres i?
  8. ROI (return of investment) – Hvornår forventes de investerede penge retur.
  9. Hvor hurtigt – fra investering til produktet er klar til markedet?
  10. Hvor meget søger du? Værdisætning, ejerfordeling?
  11. Risiko? Hvad sker der hvis du bliver syg? Hvad kan spille ind for, at du ikke når dine mål?

Der har ingen bestemt rækkefølge du skal sætte det hele op i, få det til at passe efter hvordan du ser det. Husk også at nogle af dine punkter kan pakkes ind i samme slide.

Vi anbefaler aldrig at have et pitch deck på over 20 slides, det bliver ganske enkelt for meget i forhold til en forretningsplan, og på dette stadie er det ikke nødvendigt.

Er dit produkt/din ide/branche unik, så få præsenterer dette via dine slides.

Husk at tage alt den data du kan finde fra din forretningsplan og få det med i dit pitch – en interesseret investor vil kigge på google og med garanti finde de faktorer, som påvirker din ide eller virksomhed.

Ja du kan sagtens rejse penge på en ide. Det handler om ofte om hvor oplagt din ide er, for den given investor og at du er realistisk i forhold til din værdisætning.

 

Dette indlæg er skrevet af

CEO & Stifter af Startup Central
Anders Fogh

Du er velkommen til at kontakte mig på de sociale medier

Email: info@startupcentral.dk
Telefon: 29290113