Coach| Gitte Maack, ejer af Adease |

Til dagligt hjælper jeg rigtig mange virksomheder med bl.a. at lave målrettet annoncering på Facebook og Instagram.

I gennemgangen af en række virksomheders tidligere Facebook kampagner, opdagede jeg én ting, der uanset virksomhedens størrelse gik igen: De benytter sig ikke af alle Facebooks muligheder og de overser specielt én bestemt mulighed… overser du også muligheden?

Det er helt forståeligt hvis du gør, for der er rigtig meget man skal sætte sig ind i, når man arbejder med Facebook annoncering.

Derfor klikker mange på Boost knappen, eller opsætter helt enkle kampagner, som man har prøvet før.

Men spørgsmålet er hvor gode de resultaterne man får ud af kampagnen så er…? Med al sandsynlighed kunne de være bedre.

 

En bedre løsning

Tilbage til den oversete mulighed. Langt de fleste virksomheder opretter kampagner efter denne opskrift: én kampagne med én målgruppe og én annonce. Kender du det? – Prøv at udvide kampagnen

Hvorfor ikke prøve at bruge lidt ekstra tid, og fx få annoncen vist til flere målgrupper, nu hvor du er i gang?

Hvis du går ind på dit annoncesæt, og klikker dublér annoncesæt, har du mulighed for at skifte målgruppen ud i det ny-oprettede annoncesæt, og dermed afprøve hvilken af målgrupperne der tager bedst imod dit budskab. Du kan dublere flere gange, og dermed afprøve endnu flere målgrupper.

På billedet ovenfor står vi inde i et annoncesæt, og har mulighed for at klikke “Dubler”

Det samme gør sig gældende for selve annoncen. Hvis du både har en video og et billede, så opret en annonce med hver, og vis begge annoncer til den samme målgruppe. På den måde finder du ud af om målgruppen reagerer bedst på det ene eller det andet. Du kan også oprette annoncen med 2 forskellige tekster til samme billede/video, og se hvilken tekst der trigger læserne bedst. Der er med andre ord mange måde at oprette kampagner på, finde ud af hvad der virker bedst.

 

Få mest muligt for pengene

Når du starter med at oprette din kampagne, har du mulighed for at vælge “budget optimering”, og det er en fantastisk mulighed for, at du kan få mest muligt ud af din kampagne og dermed dit annoncebudget. Ved at vælge budget optimering allokerer Facebook nemlig selv den største del af dit samlede kampagne-beløb til det annoncesæt – eller den annonce – der klarer sig bedst.

Det er smart! Så der er ingen grund til at lade være med at prøve sig frem. Det giver helt sikkert bedre priser i den sidste ende.

 

Prøv det

Så mit råd er: prøv det! Klik ind i din annonceadministrator, og opret en kampagne. Find den mest relevante målsætning for den kampagne, og prøv at sende den ud til flere forskellige målgrupper – prøv fx målgrupper baseret på website besøg, Facebook og/eller Instagram interaktion eller kopimålgrupper af disse.

Det er typisk nogle af de bedst konverterende målgrupper du kan henvende dig til.

Jeg er sikker på, at dén kampagne skaber bedre resultater og billigere priser end en kampagne med kun en målgruppe og/eller annonce. Så bare kast dig ud i det. Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe og få min hjælp til annonceringen.

 

Rigtig god arbejdslyst

//Gitte Maack, coach hos Startup Central og ejer af Adease//