Anders Fogh

I disse tider er online marketing et af de hotteste tiltag, til at skabe kendskab til din virksomhed. Vi vil lige gøre dig opmærksom på vi skriver kendskab, for ingen kan garantere dig, at online markedsføring er lig med salg og øget omsætning.

Som iværksætter skal du stole på din forretningsplan, din målgruppe og din markeds undersøgelse, inden du kaster dig ud i online markedsføring. Uanset om du vælger en gratis eller betalt løsning, bruger du tid på dette. Det kræver du har undersøgt, hvor du finder dine kunder.

Der findes mange forskellige former for online markedsføring og vi vil her forsøge at give et indblik i nogle måderne.

Facebook og Instagram annoncering
Dette er nok den mest kendte markedsføringsform der findes. Grunden til dette er fordi alle kan tilgå Facebook og Instagram annonceringer, såfremt de er i besiddelse af en business konto.

For at gøre brug af dette skal du have en Facebook business manager konto, som er forbundet til din Facebook- og Instagramprofil.

Facebook tillader dig at lave en målgruppeannoncering. Du kan definere din målgruppe ud fra din forretningsplan eller ud fra dine nuværende forbrugsdata, på dine kunder. Du bestemmer selv dit spend-niveau, og du skal aldrig bruge mere end du kan undvære.

Google ads
Verdens største søgemaskine, vi har vel alle brugt Google, så det kræver ikke en større introduktion. De har lavet løsning, så din virksomhed kan fremgå højere på Google, i form af deres ads.

Det er vigtigt at undersøge hvilke søgeord, der leder til din virksomheds sider og herefter investere i det givende ord. Det er super svært at blive klog på Google, da deres algoritme skifter. Jeg vil klart anbefale, at du tager fat i vores coaches, med Google ads erfaring, eller gør brug af vores partner GenieWords.

SEO (Søgemaskineoptimering)
Dette er din gratis måde at komme højt op google, det handler om at skabe content som er relevant for din målgruppe. Skriv evt. blog indlæg, rigtigt gode hjemmesidetekster eller produkt tekster. Sørg for nogle ord fremgår så mange gange som muligt. SEO er en langdistance sport, det tager tid at starte op og afkastet kommer over tid. SEO skal dog vedligeholdes for at skabe vedvarende værdi. Igen tag fat i vores coaches hvis du har spørgsmål.

LinkedIn annoncering
LinkedIn er normalt utrolig business minded, og derfor skal din målgruppe være tilstede på platformen, for at det giver mening for din virksomhed. Det kan anbefales, at du vurdere og undersøger hvor stor målgruppe er på dette medie. Mulighederne minder meget om Facebook- og Instagramannoncering, men markedet er endnu ikke så mættet, som på mange andre sociale medier. Derfor er der mulighed for at skabe succes på dette medie før din konkurrenter.

Men husk at sikrer dig, at din målgruppe er tilstede på mediet. Tjek i din forretningsplan – måske har du undersøgt det.

YouTube
Det er et voksende medie for annoncering og din click-rate kan presses utrolig langt ned. Det kræver mere tid at sætte sig ind i, da video content er nødvendigt. Det er vigtigt, at dit indhold fremstår professionelt, og vise at du har tænk over budskabet. Animationfilm kan være vejen frem.

Dette indlæg er skrevet af

CEO & Stifter af Startup Central
Anders Fogh

Du er velkommen til at kontakte mig på de sociale medier

Email: info@startupcentral.dk
Telefon: 29290113