Anders Fogh

Som ny virksomhedsejer, eller kommende iværksætter, så er målgruppen blandt de vigtigste ting i din forretning. Uden at kende din målgruppe, kender du ikke dine kunder og uden at kende dine kunder får du ikke gang i dit salg – hvilket trods alt er ret vigtigt. Derfor skal du sætte tid af til at forstå din målgruppe, og kende deres købemønstre.

I din forretningsplan bør du også skrive om din målgruppe, så du kan tilpasse dit produkt efter dine kunder.

Du kan læse mere om hvordan du bør strukturer din forretningsplan i dette indlæg: https://www.startupcentral.dk/archive/din-forretningsplan-er-din-bibel/

Din målgruppe kommer som oftest enten fra et marked, som allerede er kendt af forbrugeren eller fra en grundig markedsundersøgelse.
Du kan læse mere om hvordan du laver en relevant markedsanalyse i dette indlæg: https://www.startupcentral.dk/archive/markedsanalyse/

Nu større kendskab du har til din målgruppe, nu tættere kommer du også på din ideelle kunde. Din målgruppe skal bruges når du skal markedsføre dig, på den måde kan du henvende dig direkte til dine kunder, når du skal sælge dine produkter eller løsninger. Hvilke messer vil give meninger at deltage i? Hvor er din målgruppe rent geografisk? Hvor stor er genkøbschancen med din kunde?

Hvis din målgruppe er bred, kan det anbefales at overvejer en segmentering. Dette gøres for at få den bedst mulig oplevelse af din kunderejse, men også for at undgå, at ramme sekundære målgrupper, som ikke skaber succes i din virksomhed. Du skal altid have fokus på din primære målgruppe.

Hvad er en målgruppe: 
Det er dem som potentielt vil købe dit produkt. Dit produkt afgør, hvor smal eller bred din målgruppe kan/vil være.

Eksempel på smalt marked:
Du vil sælge traktorer.
Så har du din målgruppe: landmænd som enten ejer eller forpagter en gård/jord. Din målgruppe, skal altså drive en form for landbrug, for at kunne gøre brug af en traktor. Vi kan også antage at den almindelig byboer nok ikke køber en traktor til indkørslen, men vi kan selvfølgelig ikke udelukke det.

Eksempel på en bred målgruppe:
Du vil sælge tøj til kvinder, så har du en rigtig bred målgruppe, hvor det er svært at udelukke nogle, derfor kan det være en god ide at opdele dine kunder.
Forestiller du dig fx at det tøj du sælger, henvender sig til kvinder i alderen 30-50 år? Du vil dog ikke kunne udelukke at mænd vil komme og købe til deres koner og kærester. Du kan også håbe at din målgruppe vil udvide sig over tid, fordi flere unge kommer og handler ved dig. Det er dog vigtigt, at du forsøger at markedsføre din virksomhed til det segment, indenfor målgruppen, som du primært antager bliver dine kunder. 

En målgruppe behøves ikke at være bred for at få succes, det afhænger i lige så høj grad af avancen på produktet. Prissætning er derfor en vigtig spiller, for at du får den bedste avance og dermed mest muligt succes hos din målgruppe. Er din målgruppe en købestærk profil, så har de ofte større tendens til at betale 500 kr. for et bælte frem for 200 kr., da et dyrt bælte også kan anses om et statussymbol. Er din målgruppe derimod prisbevidst og stærkt fokuseret på at lave en god handel, er kodeordet rabat eller tilbud, for at sikre interesse.

Dette indlæg er skrevet af
Stifter og CEO af Startup Central
Anders Fogh

Kontakt:
Telefon 26133996
Email: info@startupcentral.dk