Anders Fogh

Hvordan sætter jeg min målsætning og hvordan opnår jeg den?

Målsætningen er et vigtig paramenter i forhold til din forretningsplan – og nej at vækste er ikke et mål i sig selv, selvom det selvfølgelig er rart! Vækst er et naturligt mål for en virksomhed, uanset størrelse.

Der er ofte nogle specifikke punkter, som man løbende laver målsætninger på. Det kan være udviklingen af jeres produkt eller ydelse, det kan også være ud fra salgstal eller vundne/tabte ordre?

Spørgsmål vi tit bliver stillet i denne sammenhæng er:

Hvordan præcisere jeg vores marketing?
Hvordan sætter vi opnåelig mål for konverteringer?
Hvordan skaber vi vores salgstal?
Hvordan kan vi tracke vores udvikling?

Det kan du kun via dine målsætninger, helt enkelt. Udviklingen kan du tracke ved at sætte mål for jeres udviklingsafdeling. Det kan gøres med både fysiske og digitale produkter.

Marketing og konverteringer, hænger sammen med content og den aktiverede målgruppe i vil ramme. Det kan give mening at lave konstante tests, dette åbner muligheden for at øge jeres konvertering.
resultatet kan blive, at din bedste kampagne fortsætter mens den dårligste skiftes ud med en anden.

Salgstal – Ja hvordan fanger i jeres kunder? Er det ved kold kanvas, fysiske møder eller andet? Øget fokus, arbejd smartere og ikke hårdere. Kan i forbedre jeres time management?

Det kan være svært at sætte sine målsætninger. Det er især svært som helt ny iværksætter, der har mål om at overtage verden, hurtigere end nogen anden har gjort før.

Når iværksættere starter virksomhed for første gang, kan det være svært at sætte en målsætning, som er både realistiske og motiverende. En urealistisk målsætning kan nemlig have negative effekter, der demotivere dig og dine medarbejdere.

Det kan være et klogt træk, at du sætter dig ned med medarbejderne i din virksomhed, eller i ejerkredsen, og lægge målsætningen sammen. På den måde løber i fælles, i samme retning og har alle ansvar for virksomhedens fremtid.

Hvor langt ud i fremtiden skal en målsætning sættes? I min optik skal den ikke sættes længere frem end 3 år, som iværksætter. Grunden til dette er ganske enkelt, at mange ubekendte faktorer kan spille ind og medfører at realiseringen af jeres mål, sker enten hurtigere eller langsommere end forventet.

Delmålsætninger i en ny virksomhed vil også være en god motivationsfaktor for alle!

Sådan her vil vi anbefale virksomheder på under 3 år, at opdele deres forskellige målsætninger. Følg og juster denne plan hele vejen igennem jeres rejse.

Målsætninger:

1 uge frem
1 måned frem
3 måneder frem
12 måneder frem
3 år frem

Hvorfor en uge, det virker helt absurd, måske ja? Du er bare nødt til at have konstant fokus på virksomhedens tal og følge deres udvikling tæt. En ny virksomhed har brug for en tæt styring og derfor skal i kunne sætte ind og øge fokus på jeres målsætning, både for ugen/måneden.  

Det er selvfølgelig ikke nødvendigt, at alle virksomhedens KPI’er fremgår i hver uge, da nogle processer kan være længerevarende.

Tag endelig fat i vores mange salgs- og managementcoaches. De kan hjælpe dig med at få opsat en procedure, som kan hjælpe dig.

 

Dette indlæg er skrevet af
CEO & Stifter af Startup Central
Anders Fogh

Du er velkommen til at kontakte mig på de sociale medier eller på:
Email: info@startupcentral.dk
Telefon: 29290113