Anders Fogh

Det er efterhånden svært at vide hvad der indgår i ordet reklame, med alle de online markedsføringstiltag der findes. Er reklame det man associerer med gammeldags avis- eller radioreklame?

Reklame som kan lyde gammeldags, er nærmeste umuligt at måle værdien af. Kendskabsgrad er en værdi, som ikke altid giver ekstra indtægt, men det giver muligheden for at blive kendt i folkemunde og den værdi kan ikke måles i kroner. Reklame er med til at underbygge dit brand, det kan også gå ind under kategorien PR. Presse arbejde er også reklame, få udgivet artikler, podcast, vlog, blog mm, kan også styrke din reklame, især på de online platforme.

Tag fat i din lokale avis måske vil de skrive om dig. Det er gratis reklame men også med til at understøtte at du er god til dit arbejde. Altid sig ja, hvis en journalist henvender sig i starten af din iværksætter rejse. På sigt kan du evt. ansætte en PR mand/kvinde til at finde de rette reklamekanaler for dig.

Begrebet reklame kan have flere betydninger og det gør ikke opgaven lettere.

1. informativt
Hvad ser folk, når de møder din reklame, giver reklamen dem ny viden om dit produkt eller din virksomhed som eksempel? Bliv ekspert på dit område, skriv nogle gode blogindlæg som understøtter den viden du indeholder. Evt. skriv et læserbrev til en avis eller et fagblad. Husk at få det udgivet online.

2. Lyd
Radio er også med på listen over reklame muligheder, det kan selvfølgelig ikke stå alene, så det skal stadig være informativt, men også troværdigt. Podcast er fremtidens nye lydmedie, det giver dig mulighed for at tale direkte til din målgruppe. Det kan måske give mening, at lave din egen podcast, da det være svært at komme i de rigtigt gode podcast i dag.

3. Forførende og provokerende
Reklame kan have effekten af at tænde en større interesse hos forbrugeren, fordi dit produkt er interessant at læse eller hører om. Når din reklame er provokerende, skal det være en positiv måde, det kan nemlig få dine kunder til at købe i provokation. Det handler om den fine linje mellem positiv og negativ provokation.

Som iværksætter er reklame en dyr udgift, da det typisk bliver forbundet med TV, radio og aviser. Dette er dog ældre medier i en branche, som vokser rekord hurtigt. Så tænk i baner, efter hvor din målgruppe befinder sig og lav noget larm i de medier. Iværksætteri sætter ingen grænse og det åbner muligheder for dig, det eneste der stopper dig, kan være kapital. Reklame er vigtig, du skal finde en kombination, hvor du kan tracke din værdi af reklame og sikre du modtager dine penge retur. Online markedsføring er den billigste og nemmeste måde at tracke data, samt indtægter.

Du kan også lave reklame i investeringsklubber eller lokale sportsklubber, som giver adgang til et nyt netværk. Igen er det vigtigt at måle hvilken værdi du forventer at få retur for din reklame –  er det netværk eller profit?

Dette indlæg er skrevet af
CEO & Stifter af Startup Central
Anders Fogh

Du er velkommen til at kontakte mig på de sociale medier eller på:
Email: info@startupcentral.dk
Telefon: 29290113